התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי – תכנון ובדיקה
בחודש 11/2019 פורסמו על ידי רשות החשמל הנחיות ראשונות להתקנת עמדות טעינה, מאז פורסמו מספר עדכונים. את העדכון הנכון לאפריל 23' ניתן לראות כאן >> הנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי.
ניתן להטעין רכב חשמלי בעזרת התקן טעינה : מכשיר חשמלי מיטלטל ייעודי המשמש לטעינת רכב חשמלי המיועד למצב פעולה 2, כמשמעותו בתקן 61851-1 בכפוף לאמור בהנחיות.
או בעזרת מערכת טעינה :
"מערכת טעינה" – מערכת ייעודית לטעינת רכב חשמלי הכוללת, בין היתר, עמדת טעינה או התקן טעינה, תקע, בית תקע, מחבר לרכב חשמלי, כבלים ואמצעי הגנה בפני חישמול;
אסורה טעינת רכב חשמלי משקע חשמל ישראלי ביתי שאינו כולל את ההגנות הנדרשות המפורטות בהנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי.
טעינה דרך עמדת טעינה אפשרית הן במתקנים ביתיים והן במתקנים ציבוריים, עמדות הטעינה מתחלקות לשלוש קבוצות: איטיות מאוד – הספק של עד 7.4 ק"ו, רגילות – הספק של עד 22 ק"ו , מהירות – הספק 50-150 ק"ו.
בבתים משותפים רבים קיימת מגבלה של הספק זמין עבור עמדות טעינה לרכב חשמלי, הספק עמדת הטעינה יקבע את זמן הטעינה. ניתן להטעין כל רכב חשמלי בחיבור איטי ואף איטי מאוד, המשמעות היחידה היא זמן טעינה ארוך יותר מהטענה דרך עמדת טעינה בהספק גבוה יותר.
ניתן, תוך כדי הקפדה על עמידה בדרישות המפורטות בהנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי, להזין עמדת טעינה המותקנת בחניית בניין משותף מלוח הדירה לה החניה שייכת.
עמדות טעינה איטיות מאוד ורגילות יטעינו את הרכב בזרם חילופין, עמדות הטעינה המהירות יטעינו בזרם ישר.
ישנם מספר סוגי חיבור אל עמדות הטעינה:
– חיבור טעינה לעמדות טעינה בזרם חילופין.Type 2
– חיבור טעינה לעמדות בזרם ישר.CHAdeMO
– חיבור טעינה משולב לטעינה בזרם חילופין ובזרם ישר.CCS Type 2/combo
סוגי חיבורים נוספים אינם מקובלים בארץ.
עבור הזנת כל עמדת טעינה נדרש חיבור חשמל מתאים לצרכים ולגבלות הקיימות, מומלץ להתייעץ עם מתכנן חשמל / בודק חשמל לפני התקנת עמדת טעינה ולוודא שהתשתיות המתוכננות עומדות בדרישות ,בתשתיות הקיימות ,בחוק החשמל ובצרכים המקומיים.
על פי הדרישות בסיום ההתקנה ולפני הפעלת הראשונה יש לבצע בדיקת חשמל על ידי בודק חשמל, רק לאחר מתן אישור תקינות על ידי בודק החשמל ניתן להפעילה.
עוד נקבע כי בכל שינוי או החלפת עמדת טעינה יש לבצע בדיקת חשמל על ידי בודק חשמל. כמו כן יש לבצע בדיקת חשמל לעמדת הטעינה על ידי בודק חשמל לפי הצורך ולפחות אחת לשש שנים.
יש לתעד ולשמור את אישור התקינות עבור כל בדיקת חשמל המתבצעת על ידי בודק חשמל.
לאחר שבודק חשמל ביצע בדיקת חשמל ואישר את הפעלת עמדת הטעינה, נדרש לבצע מספר בדיקות "תחזוקה", בדיקת ממסר הפחת לכל שקע טעינה תתבצע אחת לשישה חודשים לכל היותר על לחיצה על לחצן הטסט שעל ממסר הפחת ואחת לשלוש שנים בעזרת מכשיר לבדיקת ממסרי פחת.
מומלץ לבצע את בדיקת החשמל השנתית על ידי בודק חשמל.
אשמח לעזור בתכנון חשמל להזנת עמדת טעינה ו/או בבדיקת חשמל בסיום ההתקנה.
הבהרת דרישות לבדיקת חשמל ואחריות יבואן/יצרן – רשות החשמל:
2022 מרץ 02
כ"ט באדר א', התשפ"ב
סימוכין: 00382822
הנדון: הבהרה בנושא בדיקת עמדות טעינה לזינת כלי רכב חשמליים
1 .בהתאם להנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי, “עמדת טעינה“ הינה מכשיר חשמלי
ייעודי לטעינת רכב חשמלי המותקן בהתקנה קבועה.
2 .טופס “הצהרת יבואן/יצרן לעמדת טעינה לרכב חשמלי“, הכולל פירוט של אמצעי ההגנה
המותקנים בעמדה, מהווה אסמכתא לגבי קיומם )בכפוף לחתימה של חשמלאי בעל רשיון
מתאים מטעם היבואן/היצרן של העמדה(, כך שלא נדרשת בדיקה נוספת של העמדה עצמה
בטרם חיבורּה למערכת החשמל.
3 .במסגרת הבדיקה יש לבדוק, בין היתר, את התקנת התשתית החשמלית המזינה את עמדת
הטעינה )עד להדקי החיבור של העמדה(, לרבות אופן ההתקנתה וההגנה של הכבלים
המחוברים אליה.
כמו כן, יש לבדוק את התאמתם של אמצעי ההגנה המותקנים בלוח החשמל המזין את
העמדה, לנדרש בהנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי ולמפורט בטופס ההצהרה.
4 .נזכיר כי האחריות על תקינות עמדת הטעינה כמכשיר, לרבות אמצעי הגנה בפני זרם יתר
ואמצעי הגנה בפני חשמול המשולבים כחלק אינטגראלי של העמדה, חלה על היבואן/היצרן.
האחריות על תכנון והתקנה של התשתית המחברת בין העמדה ללוח החשמל המזין אותה,
לרבות התאמתו של מערך ההגנה בפני חשמול של המתקן המזין לאמצעי ההגנה המשולבים
בעמדת הטעינה )כאמור לעיל(, חלה על המתכנן והמתקין.
בכבוד רב,
אינג' איגור סטפנסקי
מנהל מינהל החשמל
מתוך מסמך הנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי: